• Tłumacz języka migowego
Technika Paweł Frątczak , Janusz Woźniak

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy MAN TGM 18.340 BB (4x4)

31 Marca 2016

Zgodnie z normą PN-EN 1846-1 samochód ratowniczo-gaśniczy klasy ciężkiej to pojazd, którego całkowita masa rzeczywista przekracza 16 tys. kg. Dla samochodu dwuosiowego, zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (DzU z 2015 r., poz. 305) nie może ona przekroczyć 18 tys. kg. Jednakże w przypadku samochodów pożarniczych wartość ta może być wyższa i zależy od podanej przez producenta podwozia technicznie dopuszczalnej masy całkowitej.

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy.

Samochody ciężkie zabudowywane są na podwoziach różnego typu i wielkości, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu uzależniona jest od liczby osi. Choć wspomniana norma nie określa górnej granicy masy pojazdu, to w Polsce użytkowane są w tej klasie samochody ratowniczo-gaśnicze mające nie więcej niż cztery osie. Dzięki temu można nimi sprawnie manewrować. Jest to związane także z wielkością garaży w JRG.

Ostatnio do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP nr 2 w Bydgoszczy trafił ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy P.S. Bocar Sp.z o.o. zabudowany na podwoziu MAN TGM 18.340 BB (4x4), o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o mocy maksymalnej 340 KM. Napęd na obie osie przenoszony jest za pośrednictwem dziewięciostopniowej skrzyni przekładniowej oraz skrzyni rozdzielczej. Zawieszenie obydwu osi składa się z parabolicznych stalowych resorów piórowych, amortyzatorów teleskopowych oraz stabilizatorów. Oś tylna wyposażona jest w koła bliźniacze.

Pojazd ten wyróżnia wyjątkowy design. Projektanci i konstruktorzy stworzyli jednolitą bryłę dzięki zastosowaniu nakładki na dach kabiny.  Doskonale poradzili sobie również z zabudową filtra cząstek stałych, umieszczonego po prawej stronie nadwozia. Zabudowa pożarnicza wykonana jest w całości z kompozytu poliestrowego, który posłużył do budowy zarówno szkieletu konstrukcyjnego, jak i poszycia zewnętrznego.

Dach nadwozia wykonano w formie podestu roboczego. Można na niego wejść dzięki składanej, aluminiowej drabince, umieszczonej z tyłu po prawej stronie nadwozia pożarniczego. Zamontowano na nim aluminiową skrzynię do przewożenia węży ssawnych, sprzętu i armatury. Jest przystosowany do przewozu dwuprzęsłowej rozkładanej drabiny aluminiowej.

W układ wodno-pianowy wbudowano dwuzakresową autopompę TO3000 EN 1028-1-FPN 10-3000/ FPH 40-400 niemieckiego producenta Johstadt PF Pumpen und Feuerlöschtechnik GmbH. Ma wydajność 3705 l/min przy 8 barach lub 430 l/min przy 40 barach. Została ona umieszczona wraz z panelem sterowania z tyłu zabudowy.

Samochód ten poza standardowym wyposażeniem przewidzianym dla tej klasy i kategorii pojazdów ma system piany sprężonej CAFS - Compressed Air Foam System (zob. także CAFS po polsku, „Przegląd Pożarniczy” 1/2014 - dostępny także na naszej stronie internetowej).

Elementem wyróżniającym system piany sprężonej Bocar PWPSystem 2400 jest wykorzystanie sekcji wysokiego ciśnienia do tłoczenia wody. Może on zostać uruchomiony także podczas podawania prądów gaśniczych niskiego ciśnienia. Konstrukcja systemu jest zwarta i nie zabiera wiele przestrzeni w zabudowie pożarniczej, umożliwiając rozmieszczenie wyposażenia zgodnego ze standardem.

Wyposażenie ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego w system piany sprężonej znacznie rozszerza jego możliwości taktyczno-techniczne. Umiejętne wykorzystanie piany sprężonej w pierwszej fazie gaszenia pożarów wewnętrznych czy pożarów pojazdów skraca czas gaszenia oraz zmniejsza straty pożarowe, obniżając jednocześnie koszty użycia piany. Ponadto, dzięki dużej trwałości (lepkości), doskonale nadaje się ona do pokrywania powierzchni pionowych budynków, urządzeń, zbiorników z cieczami palnymi, podczas działań w obronie lub przy schładzaniu rozgrzanych elementów.

Oznaczenie pojazdu wg normy PN-EN 1846 S-2-6-5000-8/3200-1 (GCBA-5/32+4)

Część I - PODWOZIE Z ZABUDOWĄ

  1. Kabina
    • Liczba miejsc (układ): 6 (1+1+4)
    • Liczba drzwi: 4
  2. Silnik
    • Producent: MAN
    • Typ: D0836 LFL68
    • Pojemność skokowa: 6871 cm3
    • Moc: 251 kW (340 KM)
    • Max moment obrotowy/zakresie obrotów: 1250 Nm/1200-1800 obr./min
  3. Układ jezdny
    • Liczba osi: 2
    • Liczba osi napędzanych: 2
    • Blokady: blokada mechanizmów różnicowych osi przedniej i tylnej oraz blokada międzyosiowa
    • Przełożenie przekładni głównej:
      • szosowe: i = 1:0983
      • terenowe: i = 1:1,607
  4. Skrzynia biegów
    • Rodzaj: manualna, synchronizowana
    • Typ: ZF 9S-1310
    • Ilość przełożeń: 9
  5. Wymiary zewnętrzne pojazdu
    • Dł. x szer. x wys.: 8120 x 2530 x 3110 mm
    • Rozstaw osi: 3900 mm
    • Zwis przedni: 1810 mm
    • Zwis tylny: 2415 mm
    • Kąt natarcia: 26,2°
    • Kąt zejścia: 23,9°
  6. Prześwit
    • Pod osią przednią: 339 mm
    • Pod osią tylną: 335 mm
    • Poza osiami: 416 mm
  7. Masa
    • DMC: 18000 kg
    • MMR: 17700 kg
  8. Zabudowa
    • Materiał: kompozyt
    • Konstrukcja: kompozyt poliestrowy
    • Szkielet: kompozyt poliestrowy
    • Poszycie zewnętrzne: kompozyt poliestrowy
    • Dach: użytkowy
    • Liczba skrytek/strona zabudowy: 7 (3+3+1)
  9. Pojemność zbiorników na środki gaśnicze
    • Woda: 5105 l
    • Materiał: kompozyt
    • Środek pianotwórczy: 545 l
    • Materiał: kompozyt
    • Środek pianotwórczy CAFS: 120 l
    • Materiał: kompozyt

Część II - UKŁAD WODNO-PIANOWY

  1. Autopompa
    • Producent: Johstadt
    • Typ/Model: A 32/8-4/40;
    • TO3000 EN 1028-1-FPN 10-3000/ FPH 40-400
    • Wydajność: 3705 l/min przy 8 bar (430 l/min przy 40 bar)
  2. Liczba nasad
    • Tłoczne: 4x75 mm (2xlewa i 2x prawa), 2x75 mm (napełniania hydrantowego), 1x25 mm (środek pianotwórczy)
    • Ssawne: 2x110 mm (tył)
  3. Linia szybkiego natarcia
    • Liczba zwijadeł: jedno
    • Miejsce montażu: z tyłu w skrytce po prawej stronie
    • Długość węża: 60 m
    • Średnica: 19 mm
  4. Instalacja zraszaczowa
    • Liczba zraszaczy: 4
    • Miejsce montażu: z przodu i tyłu podwozia (pomiędzy osiami)
  5. Dozownik środka pianotwórczego
    • Producent: P.S. Bocar Sp.z o.o.
    • Typ/Model: AutoDSP200
    • Rodzaj: automatyczny i mechaniczny, zintegrowany z autopompą
  6. System piany sprężonej CAFS
    • Producent: P.S. Bocar Sp.z o.o.
    • Typ: PWPSystem 2400
    • Wydajność sprężarki powietrza: 2400 l/min
    • Wydajność pompy wody: od 50 do 200 l/min
    • Wydajność pompy środka pianotwórczego: 0,5 do 2 l/min
    • Parametry konfigurowalne w zależności od stosowanego środka pianotwórczego

Część III - WYPOSAŻENIE

  1. Maszt oświetleniowy
    • Producent: P.S. Bocar Sp.z o.o
    • Typ/Model: MPE2x15000
    • Wysokość wysuniętego masztu od podłoża: 5460 mm
    • Liczba najaśnic/moc: 2x216 W (LED)
    • Moc strumienia świetlnego: 15000 lm
  2. Agregat prądotwórczy
    • Producent: Eisemann
    • Typ/Model: 4400
    • Moc: 3,8 kVA
    • Ilość gniazd 230 V: 2
    • 400 V: 1…….
  3. Zaczep holowniczy
    • Producent: Rockinger
    • Typ/Model: SK5 (40 mm)
    • Obciążenie maksymalne: 14000 kg
  4. Wyciągarka elektryczna
    • Producent: DRAGON WINCH
    • Typ/Model: DWT 18000 HD
    • Miejsce montażu: z przodu
    • Siła uciągu: 8165 kg
    • Długość liny: 30 m

Paweł Frątczak

Janusz Woźniak

fot. Paweł Frątczak

marzec 2016

Paweł Frątczak Paweł Frątczak
Janusz Woźniak Janusz Woźniak
do góry