
Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4), oznaczenie pojazdu wg normy: samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw), to środek transportu dla ratowników oraz sprzętu i urządzeń do prowadzenia akcji ratowniczej na wodzie i pod wodą.
Ratownictwo wodne jest jednym z zadań realizowanych ustawowo przez Państwową Straż Pożarną i jednostki ochotniczych straży pożarnych. To szerokie pojęcie, obejmujące czynności ratownicze podejmowane na powierzchni wody oraz pod wodą, na naturalnych i sztucznych zbiornikach wodnych, a także oczywiście wszelkich wodach płynących. Obecnie w Polsce w ramach PSP działa 61 specjalistycznych grup ratownictwa wodno-nurkowego, w tym: 42 grupy poziomu A, 14 grup poziomu B oraz 5 grup poziomu C.
W ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych”, realizowanego przy wsparciu środków finansowych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, w 2015 r. zakupione zostały średnie samochody ratownictwa wodnego. Trafiły one do 14 wybranych jednostek ratowniczo-gaśniczych na terenie kraju.
Wykonawcą zabudowy była firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z Bielska-Białej. Samochód został zabudowany na podwoziu Iveco Eurocargo 150E28. Wyposażony jest w sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik spalinowy z serii Tector 7. Ma on układ turbodoładowania z chłodnicą powietrza doładowanego. Dzięki zastosowaniu technologii HI-eSCR spełnia normę czystości spalin Euro VI. Moc maksymalna silnika wynosi 206 kW (280 KM). Napęd na obie osie przenoszony jest poprzez manualnie sterowaną skrzynię biegów, reduktor i skrzynię rozdzielczą. Skrzynia ma sześć przełożeń do jazdy w przód (zastosowanie reduktora podwaja liczbę przełożeń do dwunastu) i bieg wsteczny.
Przewidziano miejsce dla sześcioosobowej załogi – dla kierowcy i dowódcy w dwudrzwiowej i dwumiejscowej kabinie pojazdu w układzie (1+1), a dla pozostałych osób w przedziale przystosowanym do przewozu osób umieszczonym w przedniej części nadwozia pożarniczego (w układzie 2+2). Wchodzi się do niego jednoskrzydłowymi drzwiami (z oknem), znajdującymi się po prawej stronie pojazdu. Wysokość nadwozia została tak zaprojektowana, aby umożliwić strażakom swobodne poruszanie się w jego wnętrzu w wyprostowanej pozycji.
Kontakt wizualno-głosowy między kabiną i przedziałem gwarantuje interkom.
W tylnej części zabudowy znajduje się przedział sprzętowy z miejscem do przewozu specjalistycznego sprzętu ratownictwa wodno-nurkowego. Można się do niego dostać bezpośrednio z przedziału załogowego. Dostęp do przewożonego wyposażenia i sprzętu możliwy jest także z zewnątrz pojazdu.
Skrytki sprzętowe zamykane są od zewnątrz żaluzjami i klapami aluminiowymi. Żaluzja tylnej skrytki jest otwierana także od wewnątrz, gdyż jest jednocześnie zamknięciem całego przedziału sprzętowego.
Dach zabudowy pożarniczej wykonany został w formie podestu roboczego. Wejście na niego umożliwia składana drabinka aluminiowa zamontowana na tylnej ścianie po lewej stronie. Również z tyłu zamontowana została winda hydrauliczna Dhollandia DHLM.15.Ułatwia ona wyjmowanie sprzętu i wyposażenia. Pomaga także ubranym w skafandry i sprzęt nurkowy strażakom wychodzić poprzez przedział sprzętowy. Na czas przejazdu składana jest do pozycji transportowej.
Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4)
Oznaczenie pojazdu wg normy: Samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw)
Część I - PODWOZIE Z ZABUDOWĄ |
||
1 |
Kabina |
Liczba miejsc (układ): 2 (1+1) Liczba drzwi: 2 |
2 |
Silnik |
Producent: FPT Industrial S.p.A. Typ: F4AFE611C*C Pojemność: 6728 cm3 Moc: 206 kW (280 KM) Max moment obrotowy/zakres obrotów: 1000 Nm/1250 -1950 obr./min |
3 |
Układ jezdny |
Liczba osi: 2 Liczba osi napędzanych: 2 Blokady: blokada mechanizmu różnicowego osi napędowych Przełożenie reduktora: i=0,99 (szosa) / i= 1,94 (teren) Przełożenie tylnego mostu: i=6,95 |
4 |
Skrzynia biegów |
Rodzaj: manualna Typ: ZF 6S 1005 TO Liczba przełożeń 6+1 |
5
|
Wymiary zewnętrzne pojazdu
|
Dł. x szer. x wys.: 8065 x 2530 x 3655 mm Rozstaw osi: 4150 mm Zwis przedni: 1387 mm Zwis tylny: 2528 mm Kąt natarcia: 31,7° Kąt rampowy: 25,6° Kąt zejścia: 23,5° |
6 |
Prześwit
|
Pod osią przednią: 414 mm Pod osią tylną: 414 mm Poza osiami: 524 mm |
7 |
Masa |
Dopuszczalna masa całkowita: 15 000 kg Masa rzeczywista: 10 940 kg |
8 |
Zabudowa |
Typ: dwumodułowa (moduł załogowy + moduł sprzętowy) Liczba miejsc (układ): 4 (4) Liczba skrytek/strona zabudowy: 8 (4+3+1) Materiał: stal nierdzewna, aluminium Konstrukcja: szkieletowa Szkielet: stal nierdzewna Poszycie zewnętrzne: blacha aluminiowa Dach: blacha aluminiowa ryflowana |
Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4)
Oznaczenie pojazdu wg normy: Samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw)
Część II – WYPOSAŻENIE ZAMONTOWANE NA STAŁE |
||
1 |
Winda hydrauliczna |
Producent: Dhollandia Typ/model: DHLM.15 Nośność: 1000 kg |
2 |
Maszt oświetleniowy |
Producent: SVEP Typ/Model: AB.12.03 Wysokość wysuniętego masztu od podłoża: 5500 mm Liczba reflektorów/moc: 2x216 W (LED) Moc strumienia świetlnego:2 x 15 000 lm |
3 |
Wyciągarka elektryczna przednia |
Producent: Powerwinch Typ/model: PW 15000 Siła uciągu: 6804 kg Długość liny: 30 m |
4 |
Wyciągarka elektryczna tylna |
Producent: Powerwinch Typ/model: PW 15000 Siła uciągu: 6804 kg Długość liny: 60 m |
5 |
Markiza |
Producent: Dometic Typ/model: PW 1500 |
6 |
Zaczep holowniczy |
Producent: RINGFEDER Typ/Model: 4040G135 (40 mm) Masa ciągniętej przyczepy: 8500 kg |
7 |
Zaczep holowniczy hakowy |
Producent: AUTOHAK Typ/Model: PK4-1 Masa ciągniętej przyczepy: 3500 kg |
Część III – WYPOSAŻENIE RATOWNICZE |
||
1 |
Agregat prądotwórczy |
Producent: Fogo Typ/Model: FV 15540 ER-TS Moc: ciągła 16,0 kVA 3~ Moc: ciągła 6,4 kVA 1~ Ilość gniazd 230 V: 2 Ilość gniazd 400 V: 2 |
2 |
Sprężarka powietrza |
Producent: Coltri Model: MCH 16ET Ciśnienie robocze: 200/300 bar Wydajność powietrza: 265 l/min |
3 |
Balon wypornościowy |
Producent: Coltri Sub Typ/Model: 50 kg Liczba: 2 szt. |
4 |
Balon wypornościowy |
Producent: Coltri Sub Typ/Model: 100 kg Liczba: 2 szt. |
5 |
Balon wypornościowy |
Producent: Coltri Sub Typ/Model: 200 kg Liczba: 2 szt. |
6 |
Balon wypornościowy |
Producent: Coltri Sub Typ/Model: 500 kg Liczba: 2 szt. |
7 |
Balon wypornościowy |
Producent: Coltri Sub Typ/Model: 1000 kg Liczba: 2 szt. |
8 |
Echosonda |
Producent: Garmin Typ/Model: Echo 201 Liczba: 1 kpl. |
9 |
Automat oddechowy |
Producent: Interspiro Typ/Model: RS-4 Liczba: 8 szt. |
10 |
Skafander nurkowy suchy |
Producent: Santi Typ/Model: Enduro Liczba: 4 kpl. |
11 |
Skafander nurkowy odporny |
Producent: Viking Typ/Model: Protech Liczba: 2 kpl. |
12 |
Kamizelka asekuracyjna pneumatyczna |
Producent: Baltic Typ/Model: Winner 150 Liczba: 6 szt. |
13 |
Uprząż asekuracyjna |
Producent: Discovery Typ/Model: NE Liczba: 4 szt. |
14 |
Płetwy jet fin |
Producent: Scubatech Typ/Model: Jetstream Liczba: 4 par |
15 |
Płetwy kaloszowe |
Producent: Scubatech Typ/Model: Tiara II Liczba: 4 par |
16 |
Ubranie ochronne po nurkowaniu |
Producent: Hi-Tec Typ/Model: Liczba: 4 kpl. |
17 |
Jednoczęściowe ubranie ochronne |
Producent: IMS Griffin Typ/Model: Mullion Northsea Liczba: 4 szt. |
18 |
Urządzenie ratowniczo-wyrównawcze |
Producent: Dive System Typ/Model: Tech Deep 20 Liczba: 4 szt. |
19 |
Ratownicze sanie lodowe |
Producent: Roma Typ/Model: Roma Liczba: 1 kpl. |
20 |
Pilarka łańcuchowa do drewna |
Producent: Makita Typ/Model: EA3500S Liczba: 1 szt. |
21 |
Elektryczna myjka ciśnieniowa
|
Producent: Karcher Typ/Model: Basic Liczba:1 kpl. |
Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. Maciej Buszczak
marzec 2017