• Tłumacz języka migowego
Technika

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy scania G480LB8x4*4HNB (8x4*4) ROSENBAUER

3 Lipca 2015

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy scania G480LB8x4*4HNB (8x4*4) ROSENBAUER oznaczenie pojazdu wg normy PN-EN 1846
S-1-2-10000-10/10000-1 (GCBAPr 10/100/500)

Samochód pożarniczy

Zawodowa Straż Pożarna w stolicy Austrii - Berufsfeuerwehr Wien to najstarsza zawodowa formacja straży pożarnej w Europie. Powstała w 1685 r. Pod koniec ubiegłego roku jej flota wzbogaciła się o ciekawy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy. Może on być wykorzystywany podczas pożarów dużych i przemysłowych. Został zbudowany przez firmę Rosenbauer. Pod zabudowę wykorzystano czteroosiowe podwozie Scania G480LB8x4HNB. Mimo swoich wymiarów (długość 10 000 mm) i dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 32 000 kg, dzięki zastosowaniu tylnej osi zespolonej Tridem pojazd ma stosunkowo niewielki promień skrętu. Jest to szczególnie przydatne w wąskich ulicach takiej aglomeracji, jak Wiedeń. Tylna oś jest skrętna, dwie środkowe to osie napędowe.

Nadwozie pożarnicze to konstrukcja samonośna. Zostało wykonane w technologii Customized Body System (CBS), z ciętych laserowo, klejonych i skręcanych elementów aluminiowych. Konstrukcja składa się z trzech modułów, w których znajduje się pięć skrytek sprzętowych. Po każdej stronie pojazdu mieszczą się dwie skrytki zamykane żaluzjami aluminiowymi, natomiast tylną, w której usytuowany jest przedział pompowy, zamyka klapa odchylana do góry. Szkielet każdego z modułów wykonany jest ze stali nierdzewnej, natomiast poszycie z aluminium i kompozytu poliestrowego.

W module sprzętowo-gaśniczym umieszczonym za kabiną pojazdu zamontowano agregat proszkowy Minimax PLA 500 o pojemności 500 kg. Proszek podawany jest poprzez węże o długości 60 m i średnicy 42 mm, nawinięte na dwa zwijadła szybkiego natarcia znajdujące się po prawej i lewej stronie.

W środkowej części pojazdu znajduje się wykonany z kompozytu zbiornik na wodę o pojemności 10 000 l. Jest on zintegrowany z nadwoziem pożarniczym. Środek pianotwórczy przewożony jest w dwóch zbiornikach, również wykonanych z kompozytu poliestrowego. Mają one pojemność 800 i 200 l. Są integralną częścią zbiornika na wodę.

W umieszczonym z tyłu pojazdu module sprzętowo-pompowym zamontowano jednozakresową odśrodkową autopompę Rosenbauer N 100 o wydajności 10 000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Jest sterowana elektrycznie z pulpitu panelu sterowania autopompy. Cztery nasady ssawne 110 mm wyprowadzone są z tyłu nadwozia pożarniczego, po dwie z każdej strony.

Dach użytkowy ma formę podestu roboczego i pokryty jest blachą ryflowaną. Przewożone są na nim węże ssawne, do których na stałe podłączone są smoki ssawne. Na dachu z przodu zabudowy umieszczone zaś zostało działko wodno-pianowo RM 60C o wydajności 6 000 l/min i zasięgu rzutu 70 m, sterowane z kabiny lub z przenośnego panelu sterowniczego drogą radiową.

Ciekawostką jest również, że samochód ma wbudowany na stale generator prądotwórczy GTS o mocy 40 kVA. Ma on pięć gniazd 230 V, trzy 400 V (16A) oraz dwa gniazda 400 V (32A).

Część I - PODWOZIE Z ZABUDOWĄ
Element specyfikacji Dane
Kabina

Liczba miejsc (układ): 1+1

Liczba drzwi: 2

Silnik

Producent: Scania G480LB8x4*4HNB

Typ: DC 13 07 480

Pojemność: 13000 cm3

Moc: 353 kW (480 KM)

Max moment obrotowy/zakresie obrotów: 2500 Nm/1000-1300 obr./min)

Układ jezdny

Liczba osi: 4

Liczba osi napędzanych: 2

Blokady: blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi

Przełożenie przekładni głównej: i=4,88
Tylna oś skrętna: tak

Skrzynia biegów

Rodzaj: automatyczna   

Typ: Allison GA867R włącznie z retarderem Allison

Ilość przełożeń: 6+1

Wymiary zewnętrzne pojazdu

Dł. x szer. x wys.: 10000 x 2530 x 3300 mm

Rozstaw osi: 3750 mm

Zwis przedni: 1455 mm

Zwis tylny: 2110 mm

Kąt natarcia: 16o

Kąt zejścia: 10o

Prześwit

Pod osią przednią: 256 mm

Pod osią tylną: 278 mm

Poza osiami: --- mm

Masa

DMC: 32000 kg

Zabudowa

Materiał: laserowo cięte, klejone i skręcane elementy aluminiowe

Konstrukcja: modułowa

Szkielet: stal nierdzewna, KTL

Poszycie zewnętrzne: aluminium, kompozyt poliestrowy

Dach: aluminiowa blacha ryflowana

Liczba skrytek/strona zabudowy: pięć (2+2+1)

Pojemność zbiorników na środki gaśnicze

Woda: 10000 litrów

Materiał:kompozyt

Środek pianotwórczy: 800+200 litrów

Materiał: kompozyt

Część II - UKŁAD WODNO-PIANOWY
Element specyfikacji Dane
Autopompa

Producent: Rosenbauer

Typ/Model: N100 z panelem kontrolno-sterującym Rosenbauer LCS 2.0

Wydajność: 10000 l/min przy 10 bar

Liczba nasad

Tłoczne: 2x110 mm + 2x75 mm (lewa i prawa), 4x75 mm (napełniania hydrantowego), 2x52 mm (środek pianotwórczy)

Ssawne: 4x110 mm (tył)

Dozownik środka pianotwórczego

Producent: Rosenbauer

Typ/Model: DIGIMATIC (0,1%-6%) + HYDROMATIC (1%-7%)

Rodzaj: automatyczny i (awaryjny) manualny

Działko wodno-pianowe

Producent: Rosenbauer

Typ/Model: RM60C (zdalne sterowanie radiowo)

Wydajność: 6000 l/min

Generator prądotwórczy

Producent: GTS

Typ/Model: 40 kVA

Moc: 40 kVA

Ilość gniazd: 230V: 5; 400V: 3/16A; 2/32A (gniazda zamocowane na stałe w zabudowie)

Agregat proszkowy

Producent: Minimax

Typ/Model: PLA 500 Minimax

Pojemność: 500 kg

Materiał: stal

Środek wyrzucający: azot

Pojemność butli: 50 l (200 bar)

Linia szybkiego natarcia proszkowego

Liczba zwijadeł: dwa (wąż płaskoskładany)

Miejsce montażu: z przodu w skrytce po prawej i lewej stronie

Długość węża: 60 m

Średnica: 42 mm

Zaczep holowniczy

Producent: Rockinger

Typ/Model: 400G150 (50 mm)

Obciążenie maksymalne: … kg

Drogowa belka świetlna kierowania ruchem

Producent: Rosenbauer

Typ/Model: Comfort LED
Miejsce montażu: tył nad klapą

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak

Fot. archiwum Rosenbauer

data publikacji: czerwiec 2015

do góry