• Tłumacz języka migowego
Technika Paweł Frątczak , Janusz Woźniak

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy MAN TGM 18.340 BB (4x4)

21 Października 2016

Oznaczenie pojazdu wg normy PN-EN 1846 S-2-6-5000-8/3200-1 (GCBA 5/32)

W ubiegłym roku do wybranych jednostek ratowniczo-gaśniczych trafiło dziesięć ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych na dwuosiowym podwoziu MAN TGM 18.340 BB (4x4). Zostały one zakupione w ramach projektu Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Samochody te zostały zbudowane przez PUH Moto-Truck Leszek Chmiel.

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy

Do przewozu załogi służy sześcioosobowa kabina w układzie 1+1+4. Z przodu kabiny zamontowano elektryczną wyciągarkę linową Goodwinch typ Kingone TDS 16,5 o uciągu 7400 kg, z liną o długości 27 m.

Konstruktorzy tego pojazdu doskonale poradzili sobie z dostosowaniem nadwozia pożarniczego do określonej funkcji, choć pewnym utrudnieniem było umieszczenia za kabiną po prawej stronie kompaktowego systemu oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF).

Zabudowa pożarnicza to konstrukcja kompozytowa. Ma ona dziewięć skrytek sprzętowych - po cztery z każdej strony i jedną z tyłu. Zarówno przednie, jak i tylne skrytki mają zamontowane od dołu odchylane podesty robocze, zapewniające łatwy dostęp do sprzętu znajdującego się na górnych półkach. Na środku pojazdu można wykorzystać nadkola zabudowy, aby dostać się do górnych skrytek.

Półki na sprzęt wykonane są z zamkniętych, skręcanych profili aluminiowych. Są one mocowane do zabudowy za pomocą prowadnic (także wykonanych z profili aluminiowych), które ułatwiają ustawienie półek na dowolnej wysokości, w zależności od potrzeb i gabarytów przewożonego sprzętu.

Z tyłu użytkowego dachu zamontowano działko wodno-pianowe Pohorje MirnaGT-3200 o wydajności 3200 l/min. Dach zabezpieczają kompozytowe burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia.

W tylnej części zabudowy zabudowano dwuzakresową autopompę Moto-Truck HMT A32/10-4/40 o wydajności 4260 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 560 l/min przy ciśnieniu 40 barów. W wyposażeniu pojazdu znajduje się również motopompa pływająca Posejdon MP-4/2 o wydajności 400 l/min przy ciśnieniu 2 barów.

Samochód ma zbiornik na wodę o pojemności 5070 l i zbiornik na środek pianotwórczy, którego pojemność wynosi 510 l. Obydwa zostały umieszczone w środkowej części zabudowy i wykonane są z kompozytu poliestrowo-szklanego.

Listwy LED wmontowane są w górną część każdego z boków, wzdłuż nadwozia, nad żaluzjami, a także na górnej części kabiny, nad wejściem do przedziału załogi - zapewniają zewnętrzne oświetlenie pojazdu podczas działań w porze nocnej. Włącznik oświetlenia zewnętrznego znajduje się na głównym pulpicie w kabinie kierowcy.

Poza tym samochód jest wyposażony w pneumatyczny maszt oświetleniowy z dwoma reflektorami (LED), każdy o mocy 216 W. Łączna moc ich strumienia świetlnego wynosi 30 000 lm.

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak

fot. Maciej Buszczak
października 2016

Paweł Frątczak Paweł Frątczak
Janusz Woźniak Janusz Woźniak
do góry