• Tłumacz języka migowego
Technika Paweł Frątczak

Ciężki podnośnik hydrauliczny z drabiną PTM-32D na podwoziu Renault Midlum Heavy 300.18 DXi (4x2)

17 Listopada 2016

Pojazd ten dał początek nowej rodzinie podnośników Fabryki Maszyn Bumar-Koszalin SA. Jest on rozwinięciem wcześniej produkowanego podnośnika na podwoziu Volvo FL 290 PMT-32D. Zaprojektowany i wyprodukowany zgodnie z najnowszymi technologiami, charakteryzuje się znakomitymi parametrami technicznymi. Wyróżnia go nowoczesny design oraz zastosowanie do budowy nadwozia i stanowiska pracy operatora wielu elementów kompozytowych.

wóz strażacki

Pod zabudowę podnośnika hydraulicznego z drabiną PTM-32D wykorzystano dwuosiowe podwozie Renault Midlum Heavy 300.18 DXi (4x2). Do przekazywania mocy służy zautomatyzowana, synchronizowana, sześciobiegowa (6 + 1) skrzynia biegów Optitronic

6AS 800. Pojazd ma napęd stały na tylną oś w układzie (4 x 2).

Zawieszenie przedniej i tylnej osi jest mechaniczne. Składa się z parabolicznych resorów piórowych, stabilizatora i amortyzatorów teleskopowych, w zawieszeniu tylnym dodatkowo wzmocnionych parabolicznych resorów piórowych i stabilizatora.

Samochód ma tzw. krótką (1,6 m), jednomodułową, dwudrzwiową, odchylaną hydraulicznie i klimatyzowaną kabinę, przystosowaną do przewozu trzyosobowej załogi w układzie 1 + 2.

Ramiona wysięgnika zbudowane są z układu teleskopowego i ramienia manewrowego. Ramię główne składa się z trzech wysuwanych teleskopowo segmentów roboczych.Na końcu ostatniego segmentu przegubowo zamontowane zostało dodatkowe ramię manewrowe. Zapewnia ono przechodzenie przez przeszkody i opuszczanie kosza poza nimi. Wysuw poszczególnych segmentów następuje za pomocą cylindra dwustronnego działania (segment drugi) oraz łańcucha sworzniowego (segment pierwszy ­ najwyższy).

Na końcu ramienia manewrowego znajduje się czteroosobowy kosz ratowniczy o powierzchni 2,4 m2, umożliwiający obrót do 30° w prawą lub lewą stronę od osi ramienia podnośnika. Ma on trzy wejścia (jedno przez podest z drabiny ratowniczej) i dwa zaczepy do wpięcia uprzęży ratowniczych lub montażu aparatu ewakuacyjnego. Został także wyposażony w specjalne gniazda przystosowane do mocowania stelaża do noszy ratowniczych. Z każdej strony zabezpieczony jest barierką o wysokości 1,1 m.

Tabela 1 Tabela 2 Tabela 3

Ochronę kosza stanowi instalacja zraszaczowa wytwarzająca zasłonę wodną zabezpieczającą przed promieniowaniem cieplnym, a także czujniki zbliżeniowe sygnalizujące zbliżanie się do przeszkody. W koszu znajdują się ponadto dwa gniazda elektryczne 230 V / 50 Hz 16 A, umożliwiające podłączenie elektrycznych narzędzi ratowniczych lub sprzętu oświetleniowego. Imponujące jest też oświetlenie - składające się z dwóch reflektorów ksenonowych, zamontowanych pod koszem, szperacza, dwóch reflektorów halogenowych (każdy po 1000 W) oraz oświetlenie LED podłogi i kładki. W tak skonfigurowanym koszu ratowniczym zwiększono udźwig z dotychczasowych 365 kg (podnośnik starej konstrukcji o takiej samej wysokości roboczej) do udźwigu 400 kg (cztery osoby plus 40 kg sprzętu).

Kosz ratowniczy wyposażony został w układ autonomicznej stabilizacji, którego zadaniem jest zapewnienie poziomej pozycji podłogi, niezależnie od położenia wysięgnika (układ hydrauliczno-łańcuchowy). Dopuszczalny kąt wypoziomowania kosza ratowniczego w czasie pracy wynosi 5.

Układ ramion podnośnika osadzony jest na kolumnie obrotowej (obrotnicy). Przy kolumnie znajduje się stanowisko operatora wraz z pulpitem sterowania. Operator ma zapewnione wygodne, ergonomiczne siedzisko z zadaszeniem chroniącym go przed spadającymi z góry elementami, szkłem oraz opadami atmosferycznymi. W podłokietnikach znajdują się joysticki sterowania ruchami podnośnika.

Cztery podpory typu H zapewniają stabilność pojazdu podczas pracy. Są one wysuwane hydraulicznie, a wykonane podobnie jak sama rama pomocnicza - z blach i profili giętych ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Ich rozstawianie i poziomowanie podnośnika odbywa się automatycznie. Maksymalna siła nacisku każdej z czterech podpór wynosi 130 kN, zaś maksymalny nacisk podpory 16,4 kg/cm2 zmniejsza się do 3,6 kg/cm2 przy zastosowaniu drewnianych podkładów. Szerokość maksymalna po rozstawieniu podpór wynosi 4905 mm.

Podest nadwozia podnośnika został wykonany w formie podestu roboczego i ma powierzchnię antypoślizgową. W dolnej części zabudowy umieszczone są w czterech schowkach (po dwa z każdej strony) drewniane podkłady pod podpory. Wejście na podest po prawej i lewej stronie umożliwiają cztery podświetlane stopnie pokryte materiałem antypoślizgowym. Ponadto pod pierwszym stopniem znajduje się wysuwany dodatkowy podwójny stalowy stopień. Z kolei wejście na obrotnicę po prawej stronie - gdzie zamontowany jest agregat prądotwórczy oraz po lewej stronie - gdzie usytuowane jest stanowisko operatora umożliwia dodatkowy stopień. Stopnie zabezpieczone zostały barierkami, mają też poręcz.

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. Maciej Buszczak

listopad 2016

Paweł Frątczak Paweł Frątczak
do góry