Technika

CIĘŻKI ŻURAW RATOWNICZY SCANIA P450 CB 8x4 ESZ (SCDz 40000) (8x4)

Kategoria: Technika

Komenda Miejska PSP m.st. Warszawy, szukając w 2011 r. żurawia hydraulicznego spełniającego oczekiwania strażaków, wybrała żuraw F1950RA.28 HE-DYNAMIC, produkowany przez włoską firmę Fassi Gru S.p.A.

Po czterech latach eksploatacji zapadła decyzja o kupnie dwóch kolejnych tego rodzaju pojazdów, które trafiły do JRG w Koszalinie i Białymstoku. Zakup był współfinansowany ze środków funduszu spójności w ramach programu „Infrastruktura i środowisko” w unijnym projekcie „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” Pod zabudowę żurawia posłużyło czteroosiowe podwozie Scania P450 CB 8x4 ESZ, wyposażone w sześciocylindrowy, rzędowy silnik z turbodoładowaniem, o maksymalnej mocy 331 kW (450 KM), spełniający normę Euro VI.

W środkowej części samochodu za kabiną – między drugą a trzecią osią – zainstalowany został żuraw hydrauliczny Fassi Gru S.p.A., model F1950RA.2.28 HE-DYNAMIC. Jego masa własna (bez oleju hydraulicznego) wynosi 16 200 kg, w tym 1800 kg przypada na masę ramienia dodatkowego fly-jib typ L916. Układ hydrauliczny tworzą m.in. dwa zbiorniki na olej, każdy o pojemności 250 l. Aby zapewnić prawidłową pracę żurawia, zalecany jest przepływ oleju w ilości 100 l/min przy maksymalnym ciśnieniu 340 barów.

Urządzenie ma nieograniczony kąt obrotu, a dzięki zastosowaniu dodatkowych przednich podpór (montowanych do wzmocnionej ramy nośnej pojazdu), podwójnemu układowi hydraulicznemu oraz dwustrefowemu elektronicznemu systemowi sterowania możliwe jest operowanie żurawiem – z ograniczonym udźwigiem – nad kabiną kierowcy. Operowanie żurawiem odbywa się proporcjonalnie za pomocą sterowania radiowego. Dodatkowe ramię (fly-jib) pozwala zwiększyć zasięg pracy całego żurawia aż do 31 m, a możliwość udźwigu do 1630 kg.

Na zewnętrznym ramieniu żurawia zamocowano wciągarkę hydrauliczną Brevini Winches S.p.A., model VR913. . Ma uciąg wynoszący 5 tys. kg oraz linę o długości 80 m. System bloków umożliwia poprowadzenie liny wyciągarki na koniec dodatkowego ramienia. Wyciągarka ma ponadto potrójne zblocze zwiększające trzykrotnie jej uciąg (jedynie z podstawowym ramieniem).

Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system zabezpieczenia przed przeciążeniem FX800. Rejestruje pracę (tzw. czarna skrzynka) i zapewnia autodiagnostykę, pozwalającą na szybkie określenie przyczyny niepoprawnego funkcjonowania całego urządzenia. Dodatkowo ostrzega operatora przed przeciążeniem, a także blokuje pracę żurawia w momencie, gdy do niego dochodzi. W skład tego systemu wchodzi wizualny i dźwiękowy sygnalizator procentowego wykorzystania możliwości żurawia. Ponadto żuraw wyposażony jest w system FSC/S zarządzający wielkością udźwigu żurawia, w zależności od szerokości rozstawienia podpór głównych i dodatkowych. Ochronę żurawia przed przeciążeniami dynamicznymi zapewnia system ADC.

Warto zauważyć, że rozstaw podpór, wynoszący 10 m, jest większy od rozstawu podpór klasycznego żurawia ratowniczego, w którym, aby spełniać swoje zadanie, wszystkie podpory muszą być rozstawione, a koła uniesione nad ziemią. Konstrukcja zastosowana w omawianym pojeździe umożliwia rozstawienie podpór na odpowiednią szerokość tylko z jednej strony, co zapewnia pełną stabilizację pojazdu.

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. Maciej Buszczak

grudzień 2016