Rozmaitości

Marecka edukacja

Kategoria: Rozmaitości

Walka z pożarami, skutkami nawałnic, czy likwidacja skutków wypadków drogowych to nie jedyne zajęcia strażaków. Wizyty w przedszkolach i szkołach, a także odwiedziny grup przedszkolnych w remizie są stałym elementem życia niejednej jednostki.

Dzieci obdarzają strażaków ogromnym zaufaniem. Ich praca wzbudza wielkie zainteresowanie najmłodszych, a zawód ten zazwyczaj pojawia się na pierwszym miejscu listy odpowiedzi na pytanie: „Kim zostaniesz, gdy dorośniesz?”.

Warto wykorzystywać dziecięcą ciekawość i zaufanie do strażaków, aby przekazać najważniejsze zasady bezpieczeństwa. W mniejszych miejscowościach często aktywność jednostek ochotniczych straży pożarnych daje jedyną szansę na dotarcie z tymi informacjami nie tylko do najmłodszych, lecz także ich rodziców.

Druhowie z mareckiej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej także postanowili uczyć małych mieszkańców swojej miejscowości. W ciągu ostatnich lat przeprowadzone zostały dwie akcje edukacyjne – obie zasługujące na uwagę, a nawet na naśladowanie.

Bezpieczny przedszkolak

Warsztaty „Bezpieczny przedszkolak” po raz pierwszy odbyły się latem 2014 r., jako propozycja dla najmłodszych spędzających lato w mieście. Podczas 16 spotkań w mareckiej OSP dzieci uczyły się, jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia i oswajały się z numerami alarmowymi 112 i 998.

Przedszkolaki są niezwykle wymagającym audytorium i trzeba dołożyć starań, by forma, w której przekazywane są informacje, była możliwie najciekawsza. Dlatego druhowie wykorzystali – oczywiście uzyskując wcześniej zgodę wydawcy – materiały dydaktyczne z postacią popularnego Strażaka Sama. Zeszyty z łamigłówkami, rebusami i kolorowankami urozmaiciły spotkania, a jednocześnie pozwoliły w uporządkowany sposób przekazać najważniejsze treści.

Każde zajęcia były zamkniętą całością, poświęconą jednemu tematowi, np.: Gdy widzisz pożar, Jak dbamy o bezpieczeństwo?, Jak zostać strażakiem?, Pojazdy i sprzęty strażaka, Bezpieczne wakacje, Bezpieczni na drodze, Bezpieczeństwo w domu, Kodeks pomocnika strażaka. Pogadanki o sytuacjach zagrożenia zobrazowane zdjęciami niebezpiecznych sytuacji, praktyczne ćwiczenia oraz prezentacja środków ochrony osobistej strażaków i wyposażenia ich samochodów ratowniczo-gaśniczych – to wszystko zwiększało atrakcyjność zajęć.

Interesujące były także spostrzeżenia samych strażaków. Podczas ćwiczeń sporym problemem dla dzieci okazało się podanie dyspozytorowi swojego adresu. W całej grupie objętej programem tylko kilkoro starszych uczestników znało swój adres zamieszkania. Ważne, by zwrócić na to uwagę rodziców.

Akademia Małego Strażaka

Drugim z organizowanych w Markach przedsięwzięć były zajęcia przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych, które rozpoczęły się w grudniu 2015 r. i trwały do 18 czerwca, czyli prawie do zakończenia roku szkolnego. Druhowie spotykali się z dziećmi dwa razy w miesiącu, w soboty, wykorzystując salę szkoły podstawowej oraz na terenie jednostki OSP. Niewątpliwym sukcesem był udział w zajęciach aż dwudziestu ośmiu stałych słuchaczy – uczniów szkoły podstawowej nr 4 w Markach.

Zdaniem dh. Krzysztofa Owczarskiego – jednego z odpowiedzialnych za przygotowanie przedsięwzięcia – największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia w remizie polegające na prezentacji i omówieniu działania sprzętu oraz dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy. Niewątpliwie młodym adeptom sztuki pożarniczej bardzo podobały się także zadania sprawnościowe: pokonywanie toru przeszkód na czas oraz rozwijanie odcinka bojowego, czyli rzeczywiste rozwinięcie linii gaśniczej i strącanie pachołków strumieniem wody.

Organizatorzy dokładają starań, by projekt miał swoją kontynuację w kolejnym roku szkolnym. Chcieliby przeprowadzić takie spotkania dla wszystkich szkół w Markach. Motywują do tego także opinie rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach. Podobał im się ich profesjonalizm i podejście strażaków do najmłodszych. Najważniejsze – jak podkreślała mama czteroletniego druha Dominika – były rozmowy i ćwiczenia o bezpieczeństwie w różnych sytuacjach. To ważny dodatek do codziennej pracy w domu.

Kilka prostych kroków do stworzenia programu edukacyjnego.

  1. Mieć chęci i motywację.
  2. Powołać grupę roboczą, która będzie odpowiadała za całość projektu i zorganizuje harmonogram zajęć oraz zaangażuje do projektu odpowiednią liczbę druhów potrzebnych do ich przeprowadzenia.
  3. Przygotować program zajęć – gotowe scenariusze można znaleźć chociażby w internecie. Do współpracy przy programie można zaprosić nauczycieli.
  4. Zadbać o materiały dydaktyczne – konieczne są wydruki z zadaniami, karty z zasadami bezpieczeństwa. Sprawdzą się plakaty, naklejki z informacjami o telefonach alarmowych. Potrzebne będą także materiały biurowe – kredki, kleje, wycinanki czy farby. Wiele zależy od inwencji twórców programu. Niezbędne będą także materiały opatrunkowe do ćwiczeń związanych z udzielaniem pierwszej pomocy. Ponieważ jednostki straży nie dysponują zazwyczaj dodatkowymi środkami finansowymi na organizację tego typu zajęć, warto poszukać sponsorów.
  5. Przygotować miejsce na zajęcia. Może to być remiza lub pobliska szkoła. Ważna jest dostępność sali i krzeseł, miejsca do ćwiczeń praktycznych i oczywiście sanitariatów. Warto pomyśleć o pomieszczeniu, w którym rodzice mogą zaczekać na dzieci.
  6. Zorganizować sprzęt do stworzenia dokumentacji zdjęciowej lub wideo z zajęć.
  7. Przygotować pamiątkowe dyplomy dla dzieci.

Beata Sawoń jest członkiem OSP w Markach
fot. arch. OSP Marki

sierpień 2016