Coraz trudniej, coraz lepiej
10 Marca 2015W zapobieganiu pożarom nie wystarczy już tylko mieć rację. Trzeba ją umiejętnie wykazać i uzasadnić. Niestety, to niemożliwe bez odpowiedniego przygotowania prawniczego osób zatrudnionych w pionie kontrolno-rozpoznawczym.
Organy Państwowej Straży Pożarnej, czyli komendanci powiatowi, miejscy, wojewódzcy oraz komendant główny, wydają decyzje administracyjne, w których nakazują wykonanie określonych obowiązków właścicielom budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Celem tych działań jest zapewnienie zadowalającego poziomu ochrony przeciwpożarowej kraju. Decyzje są wydawane zgodnie z powszechnie obowiązującym systemem prawnym. Można składać od nich odwołania, co oznacza rozpatrzenie sprawy od początku przez organ wyższej instancji. Można też nie zgodzić się z rozstrzygnięciem drugoinstancyjnym i złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego (WSA). A jeśli wyrok tego sądu nie zadowala osoby zobowiązanej do wykonania obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej, pozostaje zaskarżenie go do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA).
Wydawać by się mogło, że z kim jak z kim, ale z instytucją o największym zaufaniu społecznym ludzie nie powinni się sądzić. Tak jednak nie jest. W dodatku w ostatnich latach oddanie sprawy do wojewódzkiego sądu administracyjnego zaczyna być działaniem rutynowym, a wnoszący odwołanie ma spore szanse na wygraną. Okazało się przy tym, że w 2013 r. w tylko jednym województwie sąd administracyjny rozpatrzył więcej spraw niż w 2009 r. w całym kraju. Dzięki bardzo sprawnemu działaniu załogi komendant wojewódzki PSP wygrał wszystkie sprawy. Trzeba jednak mieć na względzie, że za każdą z nich stoi kilkutygodniowa, wytężona praca intelektualna kilku osób. To duże obciążenie dla komend, o którym jeszcze pięć lat temu nikomu się nie śniło. W 2014 r. pion kontrolno-rozpoznawczy poznał wnikliwą analizę wyroków WSA i NSA wydanych w 2013 r. Jednak z wnioskami z niej płynącymi – chociaż tymi najważniejszymi – warto podzielić się z całym strażackim środowiskiem.
Wyroki WSA
WSA rozpatrywało 78 spraw. W 56 przypadkach sądy oddaliły skargi na decyzje organów PSP (w tym 17 spraw dotyczyło pasów przeciwpożarowych), a w 22 przypadkach uchyliły ich decyzje (9 dotyczyło pasów przeciwpożarowych). Znaczna liczba wyroków w sprawie pasów przeciwpożarowych wiąże się z negatywnym nastawieniem centralnego zarządcy infrastruktury kolejowej do konieczności ich wykonywania. Odwoływanie się terenowych zarządców infrastruktury PKP od wszystkich decyzji organów PSP (mimo wykonywania ich w terminie!) oraz zaskarżanie do sądów administracyjnych decyzji utrzymanych w mocy w trybie odwoławczym - wynika wyłącznie z wydanych odgórnie poleceń. Postępowania te były na tyle powtarzalne, że nie bierze się ich pod uwagę analizując tendencje w orzecznictwie dotyczącym nadzoru PSP nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych.
W 2013 r. WSA wydały o 100 proc. więcej wyroków (nie wliczając spraw pasów przeciwpożarowych) niż w latach 2009-2011. Prawdopodobnie wyraźna tendencja wzrostowa liczby spraw, w których strony wybierają drogę sądową, ustabilizuje się na poziomie około 60 spraw rocznie przed WSA. Na korzyść PSP zmienia się natomiast relacja między sprawami wygranymi i przegranymi. O wyraźnych trendach prawdopodobnie zbyt wcześnie jeszcze mówić, choć niewątpliwie ma to związek z podniesieniem jakości decyzji drugoinstancyjnych, wydawanych przez komendantów wojewódzkich PSP.
Trudno o wykazanie związku między liczbą decyzji utrzymanych w mocy w trybie odwoławczym i liczbą skarg skierowanych do WSA. Trzeba mieć na uwadze, że decyzje te mogą wpływać na liczbę wyroków dopiero w następnym roku kalendarzowym, gdyż od złożenia skargi do sądu administracyjnego do wydania wyroku upływa nie mniej niż pół roku (zasada ta tym bardziej dotyczy orzeczeń NSA). Dane pokazuje tabela 1.
| Rok | Decyzje administracyjne w sprawie usunięcia uchybień (decyzje wydane) | Decyzje administracyjne w sprawie usunięcia uchybień (odwołania) | Decyzje administracyjne w sprawie usunięcia uchybień (decyzje utrzymane w mocy) | Decyzje administracyjne w sprawie wstrzymania robót i zakazu eksploatacji (decyzje wydane) | Decyzje administracyjne w sprawie wstrzymania robót i zakazu eksploatacji (odwołania) | Decyzje administracyjne w sprawie wstrzymania robót i zakazu eksploatacji (decyzje utrzymane w mocy) | Liczba decyzji utrzymanych w mocy ogółem | Liczba wyroków WSA (sprawy wygrane) | Liczba wyroków WSA (sprawy przegrane) | Liczba wyroków WSA (razem) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2013 | 11882 | 351 | 193 | 136 | 25 | 9 | 218 | 39 | 13 | 52 |
| 2012 | 13336 | 479 | 319 | 134 | 17 | 4 | 323 | 35 | 25 | 60 |
| 2011 | 14070 | 796 | 250 | 175 | 18 | 7 | 257 | 28 | 12 | 40 |
| 2010 | 14921 | 447 | 231 | 205 | 16 | 9 | 240 | 12 | 11 | 23 |
| 2009 | 16212 | 484 | 267 | 262 | 71 | 31 | 298 | 14 | 9 | 23 |
Rzuca się w oczy systematyczny spadek liczby decyzji administracyjnych, wydawanych przez organy PSP w pierwszej instancji (kol. 2 i 5). W ślad za tym wyraźnie zmalała liczba odwołań od tych decyzji. Jednocześnie nastąpił znaczny spadek liczby decyzji utrzymanych w mocy przez organy II instancji (kol. 8). Można w tym upatrywać bardzo ostrożnego działania organów drugiej instancji w trybie odwoławczym, utrzymujących w mocy tylko te decyzje organów pierwszej instancji, co do których nie ma istotnych wątpliwości, że zostały prawidłowo zastosowane nie tyle nawet przepisy merytoryczne, co przede wszystkim – procedury administracyjne.
Choć zmniejszyła się ogólna liczba wydawanych decyzji, a liczba decyzji utrzymanych w mocy jest najmniejsza od lat, nie należy spodziewać się spadku liczby skarg do sądów administracyjnych. W ostatnich latach organy PSP coraz częściej prowadzą postępowanie w sprawach będących polem największego konfliktu między interesem społecznym – reprezentowanym przez PSP, a interesem indywidualnym kontrolowanych podmiotów. Chodzi o realizację pracochłonnych i czasochłonnych obowiązków, które wiążą się z wysokimi kosztami. Są to na przykład sprawy wysokich budynków mieszkalnych wielorodzinnych związane z zagrożeniem życia ludzi, brakiem dróg pożarowych i zaopatrzenia w wodę do gaszenia pożaru.
Jednocześnie podmioty zobowiązywane decyzjami organów PSP do wykonywania obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej mają coraz większą świadomość prawną. Sprzyja temu powszechny dostęp do bazy orzeczeń NSA i WSA, w której łatwo znaleźć wzorce działań pomagające skutecznie podważać decyzje organów PSP, szczególnie, że w latach 2007-2011 doszło do utrwalenia niekorzystnej linii wyroków NSA w tych sprawach.
W ostatnim czasie można jednak zaobserwować coraz więcej korzystnych dla PSP orzeczeń – w porównaniu do lat ubiegłych zapadło więcej wyroków WSA w sprawach o dużym ciężarze gatunkowym w pełni uznających racje organów PSP.
| Rodzaj sprawy | 2012 - oddalenie skargi | 2012 - uchylenie decyzji PSP | 2013 - oddalenie skargi | 2013 - uchylenie decyzji PSP |
|---|---|---|---|---|
| Sprawy porządkowe | 19 | 2 | 6 | 1 |
| Nawodnione piony i hydranty wewnętrzne | 1 | 5 | 7 | 1 |
| Wymiary, oświetlenie, obudowa i oddymianie dróg ewakuacyjnych | 5 | 7 | 6 | 2 |
| Drogi pożarowe | 3 | 2 | 6 | 2 |
| Woda do zewnętrznego gaszenia pożaru | --- | --- | 1 | --- |
| Dźwiękowy system ostrzegawczy, system sygnalizacji pożaru, stałe urządzenia gaśnicze | 1 | --- | --- | --- |
| Zakaz eksploatacji obiektu, jego części lub maszyny (urządzenia) | --- | --- | 4 | --- |
| Ekspertyzy techniczne (warunki zastępcze i zamienne) | --- | --- | 1 | 1 |
| Unieważnienie uzgodnienia rzeczoznawcy | --- | --- | 1 | --- |
| Bazy i stacje paliw płynnych | --- | --- | 1 | --- |
| Pasy przeciwpożarowe w lasach | 48 | 16 | 17 | 9 |
| Strona postępowania | 2 | 6 | 2 | --- |
| Postępowanie egzekucyjne | 1 | 2 | 2 | 2 |
| Bezczynność organu | 1 | --- | --- | --- |