Etykieta

Damski Dress Code

Kategoria: Etykieta

Dobór odpowiedniego stroju do pracy jest wyrazem szacunku okazywanego instytucji, w której pracujemy, przełożonym, współpracownikom oraz interesantom.

Wizerunek pracownika powinien być spójny z zajmowanym stanowiskiem i potwierdzać jego profesjonalizm. Za pomocą stroju możemy osiągnąć z góry założony efekt, potwierdzając, że jesteśmy kompetentni, zorganizowani i godni zaufania. W odpowiednim ubraniu czujemy się też pewnie, komfortowo i nie przyciągamy nadmiernej uwagi otoczenia. W profesjonalnym wizerunku nie powinnyśmy ulegać najnowszym trendom mody, ale starać się stworzyć własny, indywidualny, ponadczasowy i elegancki styl.

Panie mają większą swobodę w doborze garderoby do pracy niż panowie. Jest to jednocześnie ułatwienie i utrudnienie, szczególnie podczas porannego zmagania się z zawartością szafy. Wcześniejsze skomponowanie garderoby pozwoli na stosowne i łatwe zestawianie poszczególnych elementów stroju. Zastanówmy się w sklepie, kupując kolejną rzecz, czy będzie ona stanowiła spójną całość z tymi, które już posiadamy. Twórzmy kolorystyczne i stylistyczne grupy, dające wiele możliwości zestawień. Kilka dobrze dobranych żakietów, spódnic, spodni i bluzek pozwoli nam stworzyć modne i klasyczne zestawy, odpowiednie na wszystkie służbowe okazje.

Kolory damskiego stroju służbowego są bogatsze od męskiego, choć i w tym przypadku obowiązuje zasada, że najbardziej profesjonalnymi kolorami są grafity, szarości i granaty. W tych kolorach dobrze jest wybrać garsonki, spódnice, marynarki i sukienki. Doskonałym uzupełnieniem tego rodzaju zestawów będą białe i jasne, pastelowe bluzki. Stosowny wybór to również apaszki w stonowanych kolorach. Podstawową zasadą jest, że dobrze dobrany strój tworzy ramę dla twarzy. W związku z tym precyzyjny dobór kolorów powinnyśmy uzależnić od naszego typu urody. Z umiarem stosujmy kolor czarny, który lepiej sprawdza się na wieczornych okazjach.

Zróżnicujmy kolorystykę stroju w zależności od sezonu i pory roku. W zbliżającym się okresie wiosenno-letnim możemy pozwolić sobie na zestawianie jaśniejszych tonacji i dobór lżejszych tkanin. W trakcie zakupów zwróćmy uwagę na skład materiału, z którego wykonana jest odzież. Naturalne tkaniny zapewnią większy komfort użytkowania w ciepłe dni, ale kilkuprocentowa domieszka sztucznych nici zapobiegnie nadmiernemu gnieceniu się materiału.

Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego fasonu do sylwetki. Strojem możemy tuszować niedoskonałości figury i eksponować jej atuty. Wszystkie linie pionowe wysmuklają optycznie, stosujmy zatem jednorzędowe marynarki, proste spódnice, pionowe paski w deseniach materiałów.

Na sukienkach możemy stosować wzór w kształcie klepsydry, której najwęższa część przypadnie w pasie. Unikajmy linii poziomych, a przy tęższych sylwetkach nie stosujmy kontrastowych zestawień kolorystycznych, dzielących poziomo figurę. Złym pomysłem dla puszystych osób będzie na przykład wybór ciemnej marynarki i jasnej spódnicy. Wywoła to wrażenie podziału figury na dwie odrębne partie. Zastosujmy raczej jednokolorowe garsonki, za pomocą, których osiągniemy efekt smukłej, optycznie szczuplejszej sylwetki.

Unikajmy też zbyt dużych dekoltów, odkrywania ramion, zanadto obcisłych fasonów, za krótkich spódnic, dużych deseni i jaskrawych kolorów.

Spódnica powinna sięgać delikatnie za kolano. Taka długość nadaje odpowiednie proporcje sylwetce i pozwala uniknąć nadmiernego eksponowania nóg w pozycji siedzącej. Do pracy najlepiej sprawdzają się ołówkowe spódnice pozbawione ozdób, falban i zbyt odważnych rozcięć.

Dobór dobrego żakietu jest jednym z kluczowych elementów budowania profesjonalnego wizerunku. Zwróćmy uwagę, aby dyskretnie podkreślał wcięcie w talii i aby jego długość pomagała w proporcjonalnym budowaniu sylwetki. Dla osób tęższych szerokość wyłogów powinna być nieco większa. Sylwetkę skoryguje również zastosowanie odpowiedniej wielkości poduszek na ramionach. Panie o szerokich ramionach mogą wybrać żakiety bez wypełnień.

Bluzki także należy dobierać do sylwetki oraz do fasonu marynarki. Możemy zdecydować się na koszule z kołnierzykiem lub bez. Fasony z dekoltem w serek dobrze prezentują się na większości sylwetek, natomiast wycięć półokrągłych i w łódkę powinny unikać osoby o pełniejszych kształtach. Bluzki do pracy raczej nie powinny mieć koronek, falban i dużych żabotów.

Sukienki to dobre rozwiązanie na każdą okazję i porę roku. Dobrze prezentują się również z odpowiednio dobranym żakietem. Jeśli zdecydujemy się na sukienkę bez tego dodatku, jej rękawy nie powinny być krótsze niż trzy czwarte. Zasada ta dotyczy również długości rękawów bluzek.

Dobrym wyborem w stroju służbowym będą dobrze skrojone spodnie – są wygodniejsze i dają większą swobodę ruchów niż spódnica. Najlepiej sprawdzają się proste fasony, które nie opinają zanadto figury. Mogą być wykonane z tej samej tkaniny co żakiet i stanowić jednolity kostium. Jeśli jednak zdecydujemy się na dwa różne kolory, wybierzmy ciemniejszy dół i jaśniejszą górę zestawu. Spodnie z zaprasowanym kantem optycznie wysmuklą sylwetkę.

Buty do pracy powinny być klasycznymi czółenkami na lekkim obcasie i mieć zakryte palce i pięty. Kolor i fason dobierzmy do kolorystyki i stylu garderoby. Płaskie buty, np. baleriny, nie są odpowiednim wyborem. W sytuacjach służbowych na nogach powinnyśmy mieć zawsze rajstopy w cielistym kolorze, które w upalne dni można zastąpić pończochami.

Badanie wskazują, że osoby w okularach postrzegane są jako bardziej profesjonalne – ale pod warunkiem, że okulary mają proste oprawy, pozbawione ozdób i dużych znaków firmowych. Biżuteria powinna być delikatna i stonowana. Unikajmy dużych wisiorków i kolczyków. Zdecydujmy się na jednolity kolor, złoty lub srebrny i bądźmy konsekwentne w jego stosowaniu we wszystkich elementach biżuterii. Perfumy o bardzo delikatnym zapachu, klasyczna fryzura i lekki makijaż uzupełnią doskonały wizerunek i pomogą godnie reprezentować siebie i firmę.

Tatiana Sokołowska jest ekspertem etykiety w biznesie i polityce, autorką wielu programów szkoleniowych w zakresie dress code’u, savoir vivre’u oraz wystąpień publicznych. Doradza w kreowaniu biznesowego wizerunku w TVP i radio