Technika

MAN TGM 15.290 BL

Kategoria: Technika

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy MAN TGM 15.290 BL (4x2) Moto-Truck, Oznaczenie pojazdu według normy PN-EN 1846 M-1-6-2500-8/1600-1 (GBAPr 2,5/29/250)

Pod koniec ubiegłego roku do kilku JRG trafiło dziesięć średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z modułem proszkowym. Ich zakup był możliwy dzięki środkom pozyskanym z projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Pojazdy zostały opracowane, zbudowane i dostarczone przez PUH Moto-Truck Leszek Chmiel. Pod ich zabudowę wykorzystano sprawdzone i wysoko oceniane przez strażaków dwuosiowe podwozie MAN TGM 15.290 BL (4x2). Samochody mają sześcioosobową kabinę, spełniają wszelkie wymagania stawiane pojazdom kategorii miejskiej, przystosowanym do poruszania się po drogach o utwardzonej nawierzchni.

Z przodu samochodu zastosowano zawieszenie mechaniczne, składające się z parabolicznych resorów piórowych ze stabilizatorem przechyłów i amortyzatorów teleskopowych. Tylna oś ma zawieszenie pneumatyczne z regulacją wysokości i stabilizatorem osi. Podnoszenie i opuszczanie pojazdu sterowane jest pilotem umieszczonym w kabinie.

Konstruktorom udało się doskonale zaprojektować i dostosować nadwozie pożarnicze do określonej funkcji, mimo umieszczenia za kabiną po prawej stronie kompaktowego systemu oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF).

Nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony oraz jedną z tyłu. Półki na sprzęt wykonane są z zamkniętych, skręcanych profili aluminiowych. Są one mocowane do zabudowy za pomocą prowadnic z profili aluminiowych, które ułatwiają ustawienie półek na dowolnej wysokości, w zależności od potrzeb i gabarytów przewożonego sprzętu.

Pośrodku użytkowego dachu znajdziemy zamykaną skrzynię z ryflowanej blachy aluminiowej, po prawej stronie – dwuprzęsłową drabinę D10W. Dach zabezpieczają kompozytowe burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia.

W stalowym zbiorniku agregatu proszkowego Minimax P 250 ep, znajduje się 250 kg proszku gaśniczego ABC Favorit Tertia, kompatybilnego z pianą gaśniczą. Ciśnienie robocze agregatu proszkowego wynosi 12-13 bar.

Zewnętrzne oświetlenie pojazdu podczas działań nocą zapewniają listwy LED, które wmontowane zostały w górną część każdego z boków, wzdłuż nadwozia, nad żaluzjami, a także na górnej części kabiny nad wejściem do przedziału załogi. Włącznik oświetlenia zewnętrznego znajduje się na pulpicie głównym w kabinie kierowcy.

Układ sygnalizacji świetlnej i akustycznej składa się z belki sygnalizacyjnej umieszczonej z przodu na dachu kabiny, głośników sygnalizacji dźwiękowej oraz dodatkowych sygnałów pneumatycznych.

Lepszą widoczność zapewniają dodatkowe cztery niebieskie lampy LED.

Część I - PODWOZIE Z ZABUDOWĄ
Kabina:

Liczba miejsc (układ): 1+1+4

Liczba drzwi: 4

Silnik

Producent: MAN

Typ: D0836LFL67

Pojemność: 6871 cm3

Moc: 213 kW (290 KM)

Max moment obrotowy/zakresie obrotów: 1250 Nm/1250-2100 obr./min

Układ jezdny

Liczba osi: 2

Liczba osi napędzanych: 1

Blokady: blokada tylnego i centralnego mechanizmu różnicowego

Przełożenie przekładni głównej:
i = 4,11

Skrzynia biegów

Rodzaj: zaumatyzowana, zsynchronizowana   

Typ: ZF 12 AS 1210 OD TipMatic

Liczba przełożeń: 12+1

Wymiary zewnętrzne pojazdu:

Długość: 7560 mm

Szerokość: 2530 mm

Wysokość: 3070 mm

DMC: 15500 kg

Rozstaw osi: 3825 mm

Zwis przedni: 1565 mm

Zwis tylny: 2170 mm

Kąt natarcia: 16,3o

Kąt zejścia: 15,1o

Prześwit

Pod osią przednią: 195 mm

Pod osią tylną: 157 mm

Poza osiami: 255 mm

Zabudowa

Materiał: stal nierdzewna, kompozyt wielowarstwowy, aluminium

Konstrukcja: szkieletowa

Szkielet: stal nierdzewna

Poszycie zewnętrzne: kompozyt wielowarstwowy

Dach: aluminiowa blach ryflowana

Liczba skrytek/strona zabudowy: siedem (3+3+1)

Pojemność zbiorników na środki gaśnicze

Woda: 2500 litrów

Materiał: kompozyt

Środek pianotwórczy: 250 litrów

Materiał: kompozyt

Część II - UKŁAD WODNO-PIANOWY
Autopompa

Producent: Moto-Truck

Typ/Model: HMT A24/10 – 4/40

Wydajność: 2960 l/min przy 8 barach (470 l/min przy 40 barach)

CAFS: Nie posiada

Liczba nasad

Tłoczne: 2x75 mm (lewa i prawa), 1x75 mm (napełniania hydrantowego), 1x25 mm (środek pianotwórczy)

Ssawne: 1x110 mm (tył)

Motopompa

Producent: Kadimex S.A.

Typ/Model: Posejdon MP-4/2

Wydajność: 1200 l/min przy 2 barach

Linia szybkiego natarcia

Liczba zwijadeł: jedno

Miejsce montażu: z tyłu w skrytce po prawej stronie

Długość węża: 60 m

Średnica: 19 mm

Instalacja zraszaczowa

Liczba zraszaczy: 4

Miejsce montażu: z przodu i tyłu podwozia

Dozownik środka pianotwórczego

Producent: Moto-Truck

Typ/Model: DSP 150

Rodzaj: automatyczny i mechaniczny, zintegrowany z autopompą

Część III – Wyposażenie
Maszt oświetleniowy

Producent: Moto-Truck

Typ/Model: MTO 4

Wysokość wysuniętego masztu od podłoża: 6130mm

Wysokość od poziomu dachu:

2900 mm

Liczba najaśnic: 2

Natężenie oświetlenia: 30.150 lm

Moc: 2x216W

Wciągarka

Producent: Goodwinch

Typ/Model: TDS 16,5

Miejsce montażu: przód

Siła: 7400 kg

Długość liny: 30 m

Agregat prądotwórczy

Producent: Eisemann

Typ/Model: H 2801

Moc: 2,5 kVA

Ilość gniazd 230V: 3

Zaczep holowniczy

Producent: Ringfeder

Typ/Model: 6451

Obciążenie maksymalne: 13000 kg

Agregat proszkowy

Producent: Minimax

Typ/Model: Minima 250 ep

Pojemność: 250 kg

Materiał: stal

Środek wyrzucający: azot

Pojemność butli: 25 l (200 bar)

Linia szybkiego natarcia

Liczba zwijadeł: jedno

Miejsce montażu: z przodu w skrytce po prawej stronie

Długość węża: 30 m

Średnica: 32 mm

Paweł Frątczak

Data publikacji: maj 2015

Data publikacji: maj 2015