Technika

Ciężki samochód zaopatrzeniowy SCANIA P320CB4x4MHZ (4x4)

Kategoria: Technika

Oznaczenie pojazdu według normy PN-EN 1846 S-2-2-0-0-1 (SCKw)

Samochody zaopatrzeniowe (kwatermistrzowskie) to pojazdy pożarnicze przystosowane do przewozu sprzętu lub środków gaśniczych jednostkom uczestniczących np. w akcjach ratowniczych.

Wiele samochodów ciężarowych lub dostawczych oferowanych przez różne firmy motoryzacyjne mogłoby się sprawdzić w tej roli. Muszą być jednak odpowiednio przygotowane i wyposażone, by skutecznie realizowały swoje zadanie podczas działań ratowniczych.

Najczęściej samochód zaopatrzeniowy klasy średniej ze skrzynią ładunkową jest wykonany w wersji z napędem na wszystkie koła w kategorii uterenowionej lub terenowej. Z przodu zamontowana jest na stałe wciągarka samochodowa o maksymalnej sile uciągu 50 kN, z liną o długości 60 m. Z tyłu znajduje się hak holowniczy z przyłączami elektrycznymi i pneumatycznymi, umożliwiający holowanie przyczepy. Jego wytrzymałość musi odpowiadać dopuszczalnej masie całkowitej samochodu. Opcjonalnie pojazd taki może być wyposażony w żuraw samochodowy z napędem hydraulicznym.

Ze względu na możliwość poruszania się w terenie ogumienie ma bieżnik terenowy lub uniwersalny. Z tego samego powodu zewnętrzne oświetlenie jest zabezpieczone przed uszkodzeniem siatkami ochronnymi. W wyposażeniu powinny znajdować się łańcuchy śnieżne dla minimum dwóch osi pojazdu.

Skrzynia ładunkowa zabezpieczona jest przed wpływem zjawisk atmosferycznych czerwoną zdejmowaną plandeką (opończą) i stalowym składanym stelażem nośnym. Istnieje możliwość otwierania burt bocznych oraz burty tylnej bez konieczności zdejmowania elementów stelaża i plandeki. Przystosowana jest ona do przewozu minimum dziesięciu europalet 1200 x 800 mm, a wymiary przestrzeni ładunkowej wynoszą: 4500 mm długości, 2440 mm szerokości i  1900 mm wysokości. Ta ostatnia wartość mierzona jest od poziomu podłogi do wewnętrznej strony stelaży z plandeką w najniższej części dachu.

Wzdłuż bocznych burt biegną niekiedy składane ławki, a w przestrzeni ładunkowej montowane jest urządzenie do łączności z kabiną kierowcy.

PSP użytkuje lekkie, średnie i ciężkie samochody zaopatrzeniowe. Najczęściej są wykorzystywane do przewożenia dodatkowego sprzętu, środków gaśniczych i innych materiałów na paletach lub w dostosowanych do tego pojemnikach i skrzyniach. Są one również przystosowane do transportu towarów w ramach pomocy humanitarnej udzielanej przez Polskę innym krajom w sytuacjach kryzysowych.

Pod koniec ubiegłego roku do wybranych jednostek ratowniczo-gaśniczych trafiło 35 ciężkich samochodów zaopatrzeniowych. Ich zakup był współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

To największy w ciągu ostatnich kilku latach tak duży jednorazowy zakup samochodów zaopatrzeniowych. Pod ich zabudowę wybrano sprawdzone już w wielu krajach przez służby ratownicze dwuosiowe podwozie Scania P320CB4x4MHZ (4x4). Jednostką napędową jest pięciocylindrowy, rzędowy, wysokoprężny silnik z turbodoładowaniem o mocy 235 kW (320 KM) przy 1900 obr./min, spełniający wymagania normy Euro VI. Cechuje go rekordowo niska emisja substancji szkodliwych, uzyskiwanadzięki bardzo sprawnemu układowi redukcji spalin SCR.

Do przewozu załogi służy dwudrzwiowa krótka kabina dwumiejscowa (w układzie 1+1).

Najważniejszym elementem zabudowy jest skrzynia o ładowności 9830 kg, mieszcząca dziesięć europalet, choć oczywiście można na niej przewozić materiały i środki w innych opakowaniach czy pojemnikach. Rama konstrukcyjna skrzyni wykonana jest ze stali, burty – z aluminium. Wewnątrz zamontowano oświetlenie, z możliwością jego odłączenia w przypadku demontażu stelaża i plandeki. Cztery składane ławki pozwalają przewozić w przestrzeni ładunkowej także ludzi. W związku z tym znajduje się w niej interkom, zapewniający łączność z kabiną kierowcy. Pod skrzynią przewożona jest drabinka, która po zamontowaniu na tylnej burcie ułatwia dostęp do przestrzeni ładunkowej.

Także pod skrzynią zamontowano trzy dodatkowe stalowe skrytki z drzwiami otwieranymi na bok (jedna po lewej stronie, dwie po prawej). Przewożony jest w nich osprzęt do żurawia oraz wyposażenie dodatkowe podwozia. W przestrzeni pomiędzy skrzynią ładunkową a żurawiem, na opuszczanym stelażu, zamocowane jest koło zapasowe.

Żuraw hydrauliczny FassiF110A.0.22 E-ACTIVE o udźwigu 5280 kg, widły do palet z uchwytem samopoziomującym,wciągarka elektryczna z liną o uciągu 5400 kg, hak holowniczy umożliwiający holowanie przyczep o masie do 10 t oraz sterowany hydraulicznie pług odśnieżny to dodatkowe wyposażenie omawianego pojazdu.

tab1

tab2

st. bryg. Paweł Frątczak

bryg. Janusz Woźniak

Fot. WISS

luty 2016